Die #AntwerpUltra, hoe train je daar eigenlijk voor?

Op 22 april loop ik de #AntwerpUltra, bij ultralopers ook gekend als “den dubbel” tijdens de Marathon en de 10Miles van Antwerpen. Samen met Gertjan Verdickt en Thirsa Michiels “organiseer” ik de AntwerpULTRA dit jaar ten voordele van kankeronderzoek.

Onder het motto #SamenSterk slaan we de handen alvast in elkaar om samen met vele andere ultralopers, sponsors, vrienden, supporters en familie €2.500 te schenken aan het goede doel.

Stap 1 hebben we al achter de rug: we hebben ons zo snel mogelijk ingeschreven voor zowel de marathon en de 10Miles op www.antwerp10miles.be

Stap 2, waarbij we op zoek gaan naar iedereen die samen met ons die €2.500 wil inzamelen voor kankeronderzoek, daar zijn we ook al volop mee gestart:
– er zijn ultralopers die handtekeningen verzamelen op hun loopshirt, zodat mensen in ruil voor een donatie van €1/handtekening toch ook mee die 58km lange lijdensweg de ultralopers kunnen ondersteunen
– er zijn ultralopers die bij vrienden en collega’s liedjes “verkopen” in ruil voor een donatie van €1, zodat ze een uitgebreide playlist hebben tijdens hun trainingsschema’s en de #AntwerpUltra zelf
– anderen verkopen ultra-paaseitjes of cupcakes
-…

Maar ondertussen is er natuurlijk ook Stap 3: het trainen voor die #AntwerpUltra; waarbij we toch rekening moeten houden met het feit dat we niet “gewoon” 58km lopen op een dag, maar dat we eerst in de voormiddag 42,2km moeten lopen, om nadien, na een pauze opnieuw te starten bij de 10Miles…

Probleem: weinig handboeken hebben een trainingsschema voor dit soort ultramarathons… dus op de vraag “Hoe pak je dat nu eigenlijk aan en hoe train je daar dan voor?” moet ik vooral eerlijk zijn en zeggen dat er geen sluitend antwoord is. Maar om iedereen toch iets van houvast te bieden, kan ik alvast delen hoe ik het de laatste 10 weken voor de start van de #AntwerpUltra aanpak…

maandag woensdag vrijdag zondag-
ochtend
zondag-namiddag
Week 1 10km 10km 10km 15km 5km
Week 2 10km 12km 10km 20km 6km
Week 3 10km 15km 10km 20km 7km
Week 4 10km 15km 10km 25km 8km
Week 5 5km 20km 10km  25km  9km
Week 6  5km  20km  10km  30km  10km
Week 7  5km  20km  10km  35km  12km
Week 8  15km  10km  30km 10km
Week 9  10km  10km  10km  20km  5km
Week 10 10km  5km  5km  Marathon  10Miles

Let wel: dit is niet “HET” schema, dit is “MIJN” schema… op basis van mijn lichaam, mijn ambities en mijn conditie op dit moment… en ik ben er van overtuigd dat er heel wat lopers zijn die dit op een andere manier zouden aanpakken.

Waarom die rare “dubbeldekkers” op zondag? Wel, om de eenvoudige reden dat de #AntwerpUltra natuurlijk bestaat uit het lopen van de Marathon van Antwerpen in de voormiddag en het lopen van de Antwerp 10Miles in de namiddag op 22 april. En het is omwille van dit unieke gegeven, waarbij je die 2 afstanden met elkaar combineert terwijl er een lange pauze tussen beide wedstrijden is, dat ik denk dat het nodig is om je daar zowel lichamelijk als mentaal op voor te bereiden.

antwerpultra
Wil je ons #AntwerpUltra-project en onderzoek naar kanker steunen met een kleine gift? Stort nu jouw donatie met vermelding AntwerpUltra op ons rekeningnummer: BE08 6451 0308 9413. Op het einde van de campagne overhandigen we een grote cheque aan Kom Op Tegen Kanker ter ondersteuning van innovatief onderzoek naar kanker.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s