“Use of headphones is forbidden!”

Boem! Daar stond dat dan, keihard, zwart op wit, zomaar tussen de andere regels van het wedstrijdreglement: “Use of headphones is forbidden and will result in disqualification. This is for reasons of safety.”

Toen ik deze zomer tijdens mijn laatste voorbereidingen voor de UTMR – Ultra Tour Monte Rosa het wedstrijdreglement nog eens bekeek, bekroop mij de angst dat ik de nachten van die 170km door de Alpen niet zou overleven. Waarom? Omdat ik niet naar mijn favoriete hulpmiddel zou mogen grijpen: midden in de nacht, tussen 01h00 en 05h00 Metallica, Sepultura en een flinke dosis botsautomuziek (met dank aan Studio Brussel’s Gunther D) door mijn oren laten knallen. Op zo’n moment is het aantal visuele omgevingsprikkels tot een minimum beperkt (je weet wel: enkel die cirkel licht op de grond toont jou het pad voor je) waardoor je al makkelijker vatbaar bent voor het langzaam in slaap vallen/lopen/struikelen… Iets wat je liever niet doet in de bergen. Net dan zijn die extra prikkels voor de hersenen een handig hulpmiddel, zelfs redmiddel!

Natuurlijk valt er niet te protesteren tegen een duidelijk rationeel argument “This is for reasons of safety.” en een 2de blik op de details van het parcours deden mij ook wel beseffen dat ik ten allen tijde steenval moest kunnen horen of de hulpkreet van een loper voor of achter mij in nood. De oortjes zijn dan ook niet meegegaan in mijn rugzak tijdens de UTMR, maar dat neemt niet weg dat ik enorm kan genieten van muziek tijdens mijn vele trainingsloopjes. Steeds luid genoeg om lekker te genieten, steeds stil genoeg om toch nog dat voorbijrazend verkeer te horen als ik het bos even verlaat.

Wist je trouwens dat je favoriete loopmuziek opzetten niet alleen helpt om je training leuker te maken? Als je de goede muziek uitkiest, met het juiste ritme, maakt dit het lopen ook nog eens makkelijker! (Een andere reden waarom oortjes in sommige wedstrijden verboden zijn.)

Dat hebben onderzoekers aan Universiteit Gent ontdekt. Met de juiste muziek kom je tijdens je training sneller in het juiste ritme, waardoor je minder snel moe wordt en langer door kunt gaan. En je zet bovendien grotere passen, waardoor je sowieso sneller gaat.

Sorry, geen magische playlists
Vaak vragen mensen mij naar welke playlist ik luister op Spotify om zo ook naar diezelfde muziek te kunnen luisteren tijdens hun loopje. Een vaste playlist die iedere sporter kan gebruiken om in het goede ritme te komen bestaat helaas niet. Dat hebben ze onderzocht aan de Brunel University in Londen.  De muziek die voor mij goed werkt, kan voor jou bijvoorbeeld helemaal niet effectief zijn. (Laat staan dat iedereen plots ook fan zou moeten zijn van een combinatie tussen Metallica en Bonzai Records!) Ook hangt het natuurlijk af van de soort training die je doet: “This is the sound of C”, van de Confetti’s, is niet bepaald het ideale liedje voor je intervalsessies.

Het juiste tempo
Wat goed werkt, maar wel wat voorbereiding vraagt, is muziek uitkiezen in hetzelfde tempo als jouw stapritme of “pace”. Zet je tijdens je training gemiddeld 180 stappen per minuut, zet dan een nummer op je playlist dat daarbij aansluit: Google even op “running songs at 185 bpm” en je zal heel wat nummers vinden die je uitdagen om net iets sneller te lopen.

Stimulerend
Ook de tekst van de liedjes waar je naar luistert blijkt belangrijk. De boodschappen in de tekst kunnen het stimulerende effect versterken, denk maar aan nummers uit de film Rocky – zoals Eye of the Tiger, Go for It en Keep it Up. Ja, ik ben een kind van de jaren ’80… Wat is jouw powersong?

LSD
Tot slot: als je graag lang en ver loopt, zoals mij, dan leg je de lat natuurlijk wel hoog voor je long-slow-distance-loopjes: je wilt zeker zijn dat je oortjes aangepast zijn aan enkele verwachtingen van een ultraloper: ultralange batterijduur & geen stress bij regen of extreem zweten… En dan moet ik wel eerlijk zijn, die nieuwe X4-oortjes die ik recent van JayBird ontving, hebben met hun “8h batterij” en “waterproof” wel mijn aandacht getrokken!! De ideale partners in crime voor mijn nachtelijke en lange voorbereidingen op #OlneSpaOlne2018, #UltraWarmathon2018 en #TOR2019!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s